Skip to main content

Assertiviteitstraining voor leidinggevenden

U wilt met zelfvertrouwen uw team managen en aandachtspunten tijdig signaleren. U wilt uw medewerkers aan kunnen spreken op hun gedrag en conflicten niet uit de weg gaan of laten escaleren. Als leidinggevende moet u ook regelmatig knopen doorhakken en grenzen stellen, dus duidelijk zijn. Kortom door assertief optreden schept u als leidinggevende duidelijkheid en een sfeer van vertrouwen.
Toch is assertief gedrag niet altijd gemakkelijk. U wilt immers niet autoritair overkomen en uw medewerkers ook de ruimte en eigen verantwoording geven. Hoe vindt u een gezonde balans tussen grenzen stellen en tolerantie, tussen corrigeren en motiveren?
Wilt eerst nagaan in hoeverre u assertiviteit bent, doe dan eerst de assertiviteitstest.
 
Voor wie
Managers, projectleiders, coördinatoren, teamleiders, directieleden, praktijkleiders, adviseurs en afdelingshoofden die hun assertieve vaardigheden willen versterken en verder ontwikkelen.
Doel en resultaat van de training is dat u:
Als leidinggevende voldoende tools in handen krijgt om op een natuurlijke manier waar nodig assertief op te treden. In onze optiek is assertiviteit op een acceptabele manier uw grenzen en die van uw organisatie aan anderen kenbaar maken, zonder angst iemand voor het hoofd te stoten of voor een conflict. Maar assertiviteit betekent meer; iemand die assertief is, heeft zelfvertrouwen en straalt dat uit naar anderen en vervult daarbij ook een voorbeeldfunctie.

assertiviteit voor leidinggevenden

In de training leert u:

  • Zelfbewuster op te treden ondersteund door uw lichaamstaal;
  • Initiatieven te nemen en op heldere wijze met uw team te communiceren;
  • Assertief op te treden met respect voor de ander;
  • Duidelijk en specifiek te zijn bij verzoeken en bij delegeren;
  • Onredelijke verzoeken van medewerkers of klanten correct af te wijzen;
  • Opbouwende kritiek te geven en open te staan voor andermans mening;
  • Conflicten niet uit de weg te gaan maar constructief tegemoet te treden.

 

Werkwijze
Er wordt gewerkt in kleine groepen (maximaal tien deelnemers) of in de vorm van een één op één training in de vorm van coaching. De training is sterk ervaringsgericht. Vanuit een theoretisch kader staat het oefenen van assertief gedrag steeds centraal, zowel tijdens de trainingsdagen als in de praktijk van alledag, in de vorm van concrete en persoonlijke actieplannen. Feedback vormt een belangrijk hulpmiddel om u bewust te maken van het effect van uw (non)verbale gedrag.
 
Duur
In overleg met opdrachtgever.
 
Inhoud training
De training staat in het teken van bewustwording. Ze nodigt uit tot doorbreking van oude patronen en niet (langer)-effectief gedrag. U leert inzien dat u zelf verantwoordelijk bent voor de vervulling van uw behoeften in uw functie als leidinggevende. Van speelbal naar speler. Dat geeft (zelf)vertrouwen.
U leert de belangrijkste assertiviteitsvaardigheden in de praktijk te brengen, aan de hand van werkbare strategieën. Oefening van concrete situaties staat deze dagen centraal. Leren van en met elkaar.
 
Programmaonderdelen zijn:

  • Bewustwording van uw huidige gedrag
  • Wat is assertief optreden en de nadelen van agressief of passief management
  • Versterken van assertief gedrag
  • Met uw lichaamstaal uw persoonlijke uitstraling kracht bij zetten
  • Assertief verzoeken doen en weigeren
  • Oog hebben voor problemen en bespreekbaar maken
  • Motiveren door gericht complimenten maken en actief luisteren
  • Opbouwende kritiek geven
  • Conflicten voorkomen en oplossen
  • Assertief blijven in stressvolle situaties
  • Persoonlijk actieplan