Skip to main content

Pas op voor een BURN-OUT!

Natuurlijk is de werkdruk in Nederland is hoog, met alle vervelende gevolgen van dien. Werkdruk is echter heel iets anders dan haast. Haast leggen we onszelf en elkaar op en hangt nauw samen met al die verschillende rollen die wij vervullen.

Te veel rollen perfect spelen lukt niet

Wat dacht u van de rol van manager, ouder, partner, sporter, kunstliefhebber, vriend(in), verzamelaar, vrijwilliger, dochter of zoon zijn van, boekenwurm, netwerker, wijnkenner en stapper? En aan al deze rollen hechten we belang, we moeten ze goed (liefst perfect!) vervullen en als het kan ook nog in een moordend tempo. Tijd is zo een kostbaar goed dat steeds schaarser wordt.

Tijdnood

'Zaten er maar meer uren in een dag' en 'Waar haal ik de tijd vandaan' zijn typische alledaagse uitspraken. Onder de lunch vergaderstukken doorkijken en terwijl u telefoneert de agenda van de volgende dag doornemen, het zijn vaardigheden die we dagelijks met het grootste gemak hanteren.
Als we echter in tijdnood komen, ondergaan we dit gevoel als een vorm van spanning, en worden we vijandig tegenover alles wat tijd in beslag neemt. Denk maar eens wat een storing van de computer voor agressie bij u teweeg kan brengen!

Onthaasten

Denken dat u altijd haast moet hebben en dat u alles aankunt, kan leiden tot ernstige stressverschijnselen, zelfs tot 'burn-out'. Er is namelijk niet voldoende tijd meer om alle informatie en gebeurtenissen een plaats te geven en te verwerken. Uw lichaam krijgt onvoldoende de kans zich te herstellen en raakt langzaam maar zeker uitgeput. Laat het dus niet zo ver komen!
Gun uzelf de tijd letterlijk en figuurlijk de dingen en gebeurtenissen bewust te beleven. Niet alleen als alle sterren gunstig staan, maar ook op uw werk tijdens een vergadering of wanneer de telefoon gaat en uw mailbox volstroomt.

Hieronder enkele praktische tips om te onthaasten. Lees ze kritisch en kijk welke tips u als handvatten kunt toepassen in uw persoonlijke leven:

Tips om onthaasten


Voor op het werk
Plan tijd in op uw werk om even ‘niets’ te doen. Laat even de boel de boel en probeer bewust te ontspannen.
Maar plan ook tijd in om na te denken over die zaken die om bezinning vragen zoals: ‘Zit ik op het juiste spoor, is dit wat ik wil, hoe kan ik preventief bezig zijn en hoe kunnen we hier het juiste beleid op ontwikkelen?
Delegeer eens wat vaker. Roep niet altijd: ‘Dat doe ik wel even’ en roep tijdig hulp in van anderen.
Bouw pauzes in op uw werk, ga tussen de middag even naar buiten en gebruik uw lunch niet om nog even iets te regelen.
Doet u (nog steeds) werk wat u echt wilt, waar u met bezieling over kunt praten en wat uw hart sneller doet slaan? Echt ontspannen kunt u namelijk alleen in een (werk) situatie zijn waar u innerlijk vrede mee hebt.
Wees moedig en neem besluiten die goed voor u zijn. Dat kan een verandering van werk zijn, een dag minder werken, een sabbatsverlof of een probleem bespreekbaar maken.
Neem signalen zoals het niet meer met zin naar je werk gaan serieus. Maar ook het piekeren over je werk, slapeloosheid, RSI, een hoge bloeddruk, nergens meer zin in hebben en altijd maar moe zijn. Deze gevoelens zijn waarschuwingen van uw lichaam en geest. Het is tijd een pas op de plaats te maken.


Vrije tijd
 

  • Hebt u het gevoel dat uw vrije dagen als los zand door uw vingers zijn geglipt zonder dat u het gevoel hebt echt uitgerust te zijn? Neem de tijd en schrijf eens op wat u het weekend allemaal hebt gedaan en waar u de mist in ging. Hoe kan het anders?
  • Lichaamsbeweging is goed voor spanningen. Bouw het in in uw leven en besteed er bewust aandacht aan.
  • Sta uzelf toe eens niets te doen en lekker te luieren. Zo ontstaat er weer ruimte in uw hoofd en merkt u dat u, hoewel u er totaal niet mee bezig bent, soms de geniaalste gedachten en ideeën krijgt.
  • Wees niet bang voor de stilte als u niet praat, niets doet of zit te mijmeren. Wellicht is het juist goed te ervaren wat er dan in u naar boven komt.
  • Wilt u uzelf trainen in het hier en nu leven en bewust bezig zijn met uw handelen, dan kunnen dagelijkse meditatieoefeningen een probaat middel zijn. Door meditatie ruimt u iedere dag bewust tijd in voor ontspanning; rust gaat dan bij uw levenspatroon horen.

Levenshouding

  • Je kunt je geld maar één keer uitgeven. Laat u niet gek maken in de race van steeds duurder, steeds verder en steeds meer. Want u moet er wel voor werken en lange uren maken om al die luxe te kunnen bekostigen.
  • Ontwikkel een uitlaatklep voor uw eigen emoties en herken en erken u behoefte aan steun en arrangeer die steun voor uzelf. Voor de een is dat het inschakelen van een coach, voor de ander een cursus modeltekenen en voor weer een ander lid worden van een wandelclub.
  • Wees u bewust van de gelukkige momenten van uw leven, geniet ervan en sla ze in u op. Ga na waar u vroeger zo van kon genieten en probeer deze momenten weer te creëren.
  • Ontwikkel een vriendelijke, liefdevolle houding ten opzichte van uzelf. Sta uzelf toe fouten te maken en ontwikkel het vermogen uzelf dingen te vergeven.
  • Leer te ontspannen terwijl u werkt en in uw privé-leven. Ontwikkel een innerlijke rust door niet steeds te bedenken wat u nog allemaal moet doen of wat er fout kan gaan. Probeer te genieten van het hier en nu: een collega die u een compliment geeft, de zon die op uw gezicht schijnt of de kleuren van de boeketten van de bloemenstal.